reprezentare logo Kosson

Dragi colegi,

Acum două săptămâni în urmă s-a desfășurat primul Atelier dedicat Accesului Deschis (http://www.kosson.ro/acces-deschis/50-despre-promovare-acces-deschis/609-acces-deschis-cultura-informatiei).

Atelierul organizat de Dr.ing.dr.marketing Angela Repanovici a avut un caracter interdisciplinar pentru că s-a dorit explorarea legăturilor și a mecanismelor de susținere mutuală între Cultura Informației și Accesul Deschis. Marea bucurie a fost să descopăr diferitele perspective care se deschid pentru o viitoare colaborare într-un posibil proiect care să-l urmeze pe cel prezentat în deschidere RINGIDEA, finanțat prin Tempus.

{xtypo_alert}A apărut Raportul Științific. Poți să-l descarci de AICI. Apărut la ABR AICI.{/xtypo_alert}

Pe fast-forward ce s-a pus pe masă:

Dr. ing. dr. marketing Angela Repanovici (Information literacy, new knowledge vector in Information Society)
- prezentarea proiectului Tempus RINGIDEA și a Universității Transilvania din Brașov;
- prezentarea diferitelor mecanisme de promovare a rezultatelor științifice în regim de acces deschis în acest moment.

Prof. univ. dr. Mircea Regneală (Copyright and open access - a global vision)
- problemele pe care implementarea Accesului Deschis le ridică din perspectiva drepturilor de autor;
- studiu comparativ între țara noastră și sistemele legislative din Europa.

Ane Landoy de la Universitatea din Bergen, Norvegia (Open Access, electronic resources and information literacy as challenges for Norwegian Library Leaders in 2011)
- a prezentat amănunte privind gradul de utilizare a resurselor cu acces deschis plus multe alte tipuri de resurse electronice în Norvegia;
- ei, aici a fost punctul interesant: în Norvegia se construiesc multe, multe depozite digitale instituționale.

Serap Kourbanoglu de la Universitatea Hacetteppe din Ankara, Turcia (Using Open Source Platforms and Content for Developing Web-Based Information Literacy Tutorials)
- a prezentat aspecte privind instruirea în biblioteci folosind și materialele educaționale online

Manolis Koukourakis de la Universitatea din Creta, Grecia (Continous education for a common end: information literacy and lifelong learning in the digital era)
- a punctat faptul că progresul nu slujeste întotdeauna umanitatea
- a prezentat diferite aspecte evolutive ale educației de-a lungul vieții.Manolis Koukourakis

Lars Bjornshauge, SPARC Europe a prezentat (Open Access in Europe and beyond)
- a prezentat activitatea SPARC Europe și diferite aspecte care sunt mai puțin cunoscute în ceea ce privește „aromele” de Access Deschis existente (accesul deschis hibrid și accesul deschis întârziat),
- a prezentat și câteva tendințe actuale privind alternativele de cunatificare a calității și sau a gradului de utilizare a resurselor de cercetare științifică, așa-numitele altmetrics.

Carla Basili, CERIS - Institute of the Italian National Research Council, Roma, Italia (The policy dimension of information literacy)
- a prezentat o privire de ansamblu a diferitelor subiecte care au fost arondate culturii informației în apelurile pentru articole ale diverselor conferințe din anul care vine; varietatea și tendințele circumscriu tematici care stau într-o zonă de interdisciplinaritate.
- cu ocazia prezentării o serie de comentarii au condul la necesitatea unei clarificări mai bune a poziției în care cultura informației se află vis-a-vis de celelalte discipline ale științelor informării,
- a fost prezentată și EnIL - European Network for a Culture of Information, una dintre cele mai vechi structuri dedicată.

Nicolaie Constantinescu, Biroul Național pentru Access Deschis (OpenAIRE+: The Second Generation of Open Access Infrastructure for Research in Europe – A doua generație a Infrastructurii pentru Accesul Deschis în Europa)
- a prezentat modul în care Comisia Europeană înțelege să sprijine Accesul Deschis în Europa,
- a punctat cele mai importante repere pentru proiectul european OpenAIRE plus,
- proiectul și infrastructura construită au fost prezentate cu un accent pe datele științifice produse la nivel European. În încheiere au fost prezentate și câteva realizări la nivel național privind Accesul Deschis.

Ivona Olariu, Biblioteca Centrală Universitară din Iași - Alexandru Ioan Cuza University of Iași (Mihai Eminescu Central University Library and the information literacy program)
- a prezentat resurse de informare care sunt preferate de către utilizatori,
- a împărtășit expriența programleor de instruire în cultura informației desfășurate la Iași.

Joumana Boustany, Universitatea Paris Descartes, Franța (Information literacy and open data)
- a mers pe firul deschis de prezentările anterioare adăugând dimensiunea datelor, a datelor deschise,
- a creat un bun context discuției privind datele provenite din Sectorul Public, dar și cum ar trebui tratate cele din sectorul privat,
- s-a punctat o idee importantă privind inovația care este cea care beneficiază prima de seturile de date deschise.

Robert Coravu, Asociația Bibliotecarilor din România (Approaches to information literacy and open access in Romanian library and information science serials (2002-2011): a bibliometric analysis)
- a punctat foarte bine activitățile și momentele cele mai importante în ceea ce privește promovarea Culturii Informației în breaslă, precum și demersurile făcute pentru introducerea acesteia în curricula universitară,
- o concluzie foarte importantă cu ecouri pentru posibile activități viitoare în cadrul asociațiilor de profil din țară ar putea fi constituirea unui depozit digital dedicat resurselor breslei în general și culturii informației în special.

Anthi Katsirikou, Biblioteca Universității din Piraeus, Greece (Innovation and success through information literacy and lifelong learning)
- a prezentat aspecte importante privind transferul de cunoaștere - knowledge transfer.

Toate prezentările susţinute vor fi pe pagina web a workshop-ului:

http://mfm.unitbv.ro/Proiecte/00_2012_workshop/00%20literacy%20skill.htm

Câteva concluzii ale workshopului:
1. Cultura Informației este un vehicul și un sprijin pentru atingerea Accesului Deschis.
2. Cultura Informației are presiuni de modificare a scopurilor sale cum ar fi cele de extindere către zona de media (cultură media). din nefericire mesajele clare ale Culturii Informației sunt în pericolul de a fi receptate diluat sau mai rău distorsionat fiind confundate sau acumulate altor discipline.
3. Cultura Informației trebuie să fie parte de exercițiu a misiunii oricărei biblioteci.
4. Accesul Deschis nu se poate realiza fără Cultura Informației - un membru al comunității care nu știe să gestioneze propriile resurse de timp și de cunoaștere pentru a ajunge la resursele deschis înseamnă că este subiectul perfect pentru programe de instruire. BIblioteca trebuie să-și audă vocea și să pună la dispoziție programe de CI.
5. Se dorește strângerea tituror amănuntelor și discuțiilor de-alungul celor două zile într-un proiect european finanțat fie prin FP7, fie prin COST. Nucleul acestui proiect este necesitatea de a găsi mijloacele pentru a face puntea dintre Cultura Informației și Accesul Deschis.