reprezentare logo Kosson

Prodigitizare

Tot ce ține de activitățile menite a trece în mediu digital operele care constituie patromoniul cultural peren.

Anul trecut anunțam lansarea oficială a unui nou catalog online în România care folosea sistemul integrat de bibliotecă Koha. Experiența Koha la Biblioteca Universității „Dunărea de Jos” din Galați (BUDJG) este relatată pe scurt în articolul „Koha, un proiect colaborativ viabil”, publicat în revista Axis Libri și, mai amplu, în lucrarea „Implementarea sistemului integrat de bibliotecă Koha: studiu de caz la Biblioteca Universității “Dunărea de Jos” din Galaţi”, prezentată în cadrul Conferinței Asociației Bibliotecarilor din România, Timișoara, 2016. Ambele lucrări se încheie într-o notă retorică: ce-ar fi dacă BUDJG ar veni cu propria contribuție ca utilizator Koha? Cu alte cuvinte, ai dobândit noi abilități, ai trăit o experiență reușită, „dă-o mai departe!” (Pay it forward!).

KohaDunareaDeJos01

SCOPUL

În cadrul întâlnirilor de lucru cu bibliotecarii de la BUDJG au fost elaborate prezentări, tabele, proceduri și un manual de utilizare. În cadrul campaniei de promovare la nivel local și național a softului Koha, BUDJG și-a împărtășit „trăirile” prin intermediul întâlnirilor profesionale și webinarelor. Și parcă tot mai era loc de ceva...
Ghidurile video sunt instrumente de lucru perfecte și foarte eficiente pentru procesul de învățare atunci când este vorba fie de un hobby, fie de o profesie: croșetat, împletit, arta machiajului, folosirea mașinii de cusut, utilizarea un anumit software etc. Așa a apărut ideea de a utiliza tehnologia screenrecording pentru a „pune pe picioare” ghiduri video care să descrie, pe înțelesul tuturor, principalele funcții ale softului open source Koha.

Add a comment

Tocmai a fost publicat BIBFRAME 2.0 - https://www.loc.gov/bibframe/docs/index.html

BIBFRAME (Bibliographic Framework) este un model de organizare a datelor bibliografice care face uz de modelulul datelor interconectate - linked data model
BIBFRAME 2.0 organizează informația pe trei niveluri principale de abstractizare: opera, instanța și obiectul.

Opera (work) constituie nivelul cel mai înalt de abstractizare și este definită în ontologie (http://id.loc.gov/ontologies/bibframe.html#c_Work): „o resursă care reflectă o esență conceptuală a unei resurse de catalog”.

Instanța (instance) este o „resursă care reflectă întruparea materială individuală a unei opere”.

Obiectul (Item) este copia fizică sau electronică a unei instanțe și cuprinde informații precum locația (fizică sau virtuală), indicația la raft sau codul de bare.

Sunt definite concepte cheie suplimentare care au relații cu, clasele din nucleu:
- agenții: oameni, organizații, juririsdicții
- subiecte: o operă poate fi despre unul sau mai multe concepte. Un astfel de concept este un „subiect” operei. Astfel de concepte pot fi locuri, perioade în timp, evenimente, alte opere, instanțe, obiecte, agenți ș.a.m.d.
- evenimente: întâmplări ale căror înregistrare pot fi chiar conținutul operei.

Trebuie menționat din capul locului că Bibframe se bazează pe un vocabular constituit din clase și proprietăți RDF. Ontologia poate fi consultată de la următorul link: http://id.loc.gov/ontologies/bibframe.html

Add a comment

Imagine care ilustrează un aspect din interiorul Arhivei SRRÎn anul 2009 la 1 noiembrie era anunțat[1] debutul digitizării Fonotecii de aur a Radiodifuziunii Române. Cinci ani mai târziu, directorul general al Societății Române de Radiodifuziune a anunțat digitizarea integrală a Fonotecii de Aur a Radiodifuziunii (http://www.romania-actualitati.ro/fonoteca_de_aur_a_srr_in_intregime_digitalizata-68746).

Îmbucurător este faptul că un proces estimat a se desfășura pe parcursul a 15 ani a fost realizat în cinci. Din anunțul de presă a S&T România din 20.11.2009 aflăm că proiectul de implementare fost demarat în 2008 și a fost încheiat în septembrie 2009. Investiția din resurse bugetare a avut o valoare de 3.867.960 RON și s-a concluzionat cu achiziția unui sistem dedicat digitizării mediaARC, care a fost particularizat pentru necesitățile SRR (Societatea de Radiodifuziune Română). A mai fost dezvoltată o rețea locală pe fibră deservind Arhiva Digitală Radio și au fost achiziționate echipamentele necesare: servere, echipamente de stocare, o bază de date Oracle clusterizată iar pentru backup și recuperare o soluție Tivoli. Volumul de date estimat la momentul inițial a fost de aproximativ 220TB cu o capacitate inițială de 12TB reflectând aproximativ 132.000 de ore de îregistrări.
Directorul tehnic Constantin Burloiu al Radiodifuziunii afirma în 2009:

„Suntem deosebit de bucuroşi că am finalizat acest prim şi deosebit de important pas în direcţia realizării Arhivei Digitale Radio! Împreună cu S&T România şi NOA Audio Solutions am construit un sistem integrat care ne permite să împărtăşim tuturor românilor « comoara » adunată timp de 81 de ani în Fonoteca Radio, participând astfel la îndeplinirea misiunii asumate a radioului public, de prezervare şi promovare a valorilor culturale româneşti”.

Add a comment

Documente Despre Politica Externa a Regatului Serbiei între 1903 - 1914, o imagine captură a paginii cu care se deschide colecția digitală. Ăn imagine este cuvântul înainte, care este redat mai jos și imaginea telegramei prin care austriecii declarau război Serbiei.

Institutul Matematic MISANU împreună cu Departamentul de Istorie al Academiei Sârbe (SANU), cu sprijinul Ministerului Culturii și al Informației, au încheiat cu succes un nou proiect de digitizare dedicat de aceată dată documentelor care aduc lumină asupra relațiilor diplomatice ale Regatului Serbiei în anii tulburi 1903 - 1914.

Add a comment

Ce înseamnă CENDARI?

Acronimul vine de la Collaborative European Digital Archive Infrastructure. Site-ul poate fi accesat la următorul link: http://www.cendari.eu/



Ce este CENDARI?

CENDARI este un proiect și o infrastructură. Are drept țintă integrarea arhivelor digitale și a resurselor de cercetare privind istoria medievală și modernă europeană.

Cendari 2016 01 14 21 59 57

Dar de tipuri documentare sunt agregate?

Trebuie menționat faptul că resursele care sunt agregate în acest moment provin din două zone istorice importante: Perioada medievală și Primul Război Mondial:

  • jurnale de război,
  • înregistrări administrative ale perioadei,
  • colecții personale, jurnale și corespondență,
  • fotografii, filme, postere, pamflete
  • incunabile
  • anluminaturi
  • manuscrise


La nivel de software dezvoltat, tehnologiile pe care se bazează suita software sunt AtoM, iar stocarea metadatelor se face pe o instanță CKAN.Totul este gestionat pe o soluție de virtualizare operată prin Puppet.

Regăsirea informațiilor în sistem se face fațetat. Un serviciu foarte interesant este  Named Entity Recognition and Disambiguation - NERD.

Sistemul dezvoltat oferă și un API.

CENDARIInfrastructureLayerModel093

Streamul dedicat evenimentului poate fi accesat la următorul link: https://twitter.com/hashtag/cendarilaunch?f=images&vertical=default&src=hash

M-am bucurat să aflu ca un fellow al anului 2015 pe Dorin Stanescu, de la o școală din Berceni.

De la linkul următor puteți afla detalii mai multe despre cum instituția proprie poate contribui cu date la această infrastructură europeană: http://www.cendari.eu/search-archives/faqs-institutions

Add a comment

Slobozia (notă: nu sunt afiliat niciunei instituţii de învăţământ şi nu am nici o pregătire formală în arhivare, restaurare etc.)5

În acest articol îmi propun să prezint pe scurt câteva elemente ce mi se par esenţiale, legate de digitizarea Colecţiei Costică Acsinte (în continuare prescurtată CA). Pe parcursul articolului, termenii de colecţie, arhivă, fond vor fi folosiţi ca sinonime. Deşi scanarea fotografiilor nu s-a finalizat decât în proporţie de aproximativ 25%, am considerat necesară scrierea acestui articol pentru simplul motiv că mie mi-ar fi plăcut să găsesc aceste informaţii la un loc şi nu răspândite prin diverse surse, înainte de a mă apuca de treabă.

1. Scurtă descriere a colecţiei CA

Arhiva CA este alcătuită dintr-un număr mare de negative fotografice de sticlă (probabil în jur de 4-5000 de exemplare), un mic procent (probabil sub 1%) din negative pe film, câteva sute de printuri pe hârtie fotografică, precum şi un mic număr de documente. Aproximativ 360 de fotografii sunt reunite într-un album realizat de Acsinte, împreună cu tăieturi din ziare, caricaturi etc. Fotografiile din album au şi descriere, pe hârtie bătută la maşină.
O parte din celelalte elemente ale fondului prezintă inscripţii (zgâriate pe gelatină în cazul negativelor, sau scrise pe spate în cazul printurilor). Deoarece până la acest moment, am scanat aproape exclusiv negative (atât pe sticlă cât şi pe film), informaţiile din următoarele secţiuni se vor aplica implicit la aceste negative, pentru ca la final să descriu într-o secţiune separată procedura pe care am urmat-o în cazul printurilor.

Add a comment

9 by dacit on Sketchfab

Universitatea Tehnică din Cluj în colaborare cu Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei, Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva și Universitatea „Babeș Bolyai” au realizat o colecție de obiecte tridimensionale. Acestea au fost agregate în colecțiile Europeana de agregatorul local, Biblioteca Județeană.

Add a comment

nestorGuidelines2014A fost publicată versiunea a doua a „Ghidului pentru planificarea prezervării” de către grupul nestor (Network of Expertise in long-term STORage and accessibility of digital ressources in Germany). Segmentul primar de audiență sunt „instituțiile de memorie” precum bibliotecile, arhivele și muzeele.

Ghidul descrie un model procedural pentru arhivarea pe termen lung a obiectelor digitale și oferă informații privind posibilele forme de implementare pentru unitatea funcțională „planificarea prezervării” a modelului de referință OAIS. Autorii adresează ghidul către instituțiile de memorie - biblioteci, arhive și muzee.

Principiul de bază pentru care standardul militează este acela al „utilității” indiferent de modificările de software sau hardware survenite.
Valoroase ca informații pentru cei preocupați de prezervare digitală sunt și informațiile cuprinse în anexe.

Add a comment

Bucuresti, Octombrie 2013

Alegand noul scanner flatbed Suprascan Quartx A1 HD, Arhivele Nationale Franceze au simplificat accesul al digitizare si au redus costurile de operare reusind astfel sa ofere publicului servicii rapide, eficiente si de inalta calitate.

Responsabile de peste 200 ani de centralizarea arhivelor nationale franceze si de asigurarea accesului liber la informatie, Arhivele Nationale Franceze colecteaza, clasifica si conserva documente de patrimoniu, multe dintre ele vechi de cateva secole.

Comunicarea este probabil aspectul cel mai important al misiunii Arhivelor – motiv pentru care, cu mult timp in urma, institutia a infiintat sali de lectura pentru a permite accesul publicului la documentele aflate in posesia ei. Aici se pot face fotocopii sau scanari de documente in scopul documentarii stiintifice, cercetarii istorice si genealogice.

In scopul imbunatatirii calitatii reproducerilor, dar si pentru optimizarea proceselor interne de digitizare arhiva, Arhivele Nationale Franceze au decis achizitia unui nou scaner plan (tip flatbed) pentru locatia din Paris.

Add a comment

Într-o discuție la Biblioteca Națională având drept subiect Proiectul E-Cultura, mi s-au pus câteva întrebări legitime. Sper ca răspunsurile să fie edificatoare și mai sper ca ele să lămurească nu doar bibliotecarii din Biblioteca Națională.

1. Care este calitatea dvs. în proiectul E-Cultura ?

Instituția mea, Institutul Național al Patrimoniului [INP] – în calitate de agregator național pentru Biblioteca Digitală Europeană (europeana.eu [1]) – a propus acest proiect în 2014, ca parte a Agendei Digitale pentru România. El a fost inclus în Programul Operațional Competitivitate [POC] [2], și anume în Acțiunea 2.3.3 „Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e- incluziune, e-sănătate și e-cultură”. Fiind responsabil în cadrul INP pentru activitatea de agregare, am fost unul dintre cei care au formulat tema proiectului. Pe durata desfășurării proiectului, probabil voi fi persoana de legătură cu Biroul Europeana de la Haga.

Add a comment

Subcategorii

Proiecte, initiative, programe privind activitățile de digitizare.
Standarde comunicare
Bune practici privind activitatea de digitizare.