reprezentare logo Kosson

Resurse Profesionale

Această secţiune îşi propune alcătuirea unui corp unitar de texte de maxim interes care privesc Ştiinţele Informării. Marea parte a textelor vor fi orientate către aspectul practic şi mai puţin pe cel teoretic. Prin această secţiune se doreşte impulsionarea practicienilor către abordarea noilor tehnici şi tehnologii.

OWL este un limbaj care are mijloacele expresive să descrie cunoașterea unui anumit segment al realității unui anumit domeniu.

OWL este un limbaj descriptiv pentru exprimarea ontologiilor. Ontologiile sunt vocabulare (un set de enunțuri descriptive precise despre anumite părți ale mediului) organizate formal, care răspund nevoilor unui anumit domeniu, de regulă. Acest limbaj al Web--ului Semantic are capacitatea să reprezinte cunoașterea despre lucruri, grupuri de lucruri și mai ales relațiile care se stabilesc între acestea.

OWL este structurat pe clase, proprietăți, indivizi și valori. Ontologiile OWL sunt considerate în sine a fi documente RDF. OWL face parte din componența Web-ului Semantic: RDF, OWL și SPARQL.

Ce este Web-ul Semantic?

„Web-ul Semantic este webul datelor”.

SKOS este un model pentru structura și conținutul tezaurelor, schemelor de clasificare, listelor de vedete de subiect, taxonomii, folksonomii și a altor tipuri de vocabulare controlate. Acest model este un model de date creat cu intenția de a „interconecta sistemele de organizare a cunoașterii pe Web”. SKOS face parte din inițiativele W3C dedicate transformării web-ului într-un web semantic și intră în categoria vocabularelor.

SKOS este parte a ecosistemului pe care RDF (Resource Description Framework) în stabilește. SKOS este un vocabular RDF. Fiecare concept SKOS este identificat cu un URL unic și se pot forma legături între concepte. SKOS poate fi folosit de sine stătător sau în combinație cu limbaje formale de reprezentare a cunoașterii așa cum este OWL - Web Ontology Language.

Resurse:

La Bibilioteca Centrală Universitară din Cluj-Napoca a apărut o bibliografie tematică selectivă, un efort al doamnei Ana Maria Căpâlneanu.

Vă invit să accesați lucrarea la http://dspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/65570/1/LIS.pdf

Mai jos este cuvântul din deschiderea lucrării din care veți afla mult mai mult.

“Bibliografia LIS identifică şi oferă spre consultare sursele monografice de informare în biblioteconomie şi ştiinta informării, aflate în colecţiile Bibliotecii Centrale Universitare “Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Ea vine în sprijinul studenţilor şi profesorilor de la facultăţile de profil şi, deopotrivă, colegilor bibliotecari dornici de perfecţionare şi educare continuă.

În cadrul lucrării, sursele selectate au fost organizate în strânsă legătură cu programa universitară. Am considerat important ca noţiunile şi conceptele de bază, principiile fundamentale de biblioteconomie, management de bibliotecă, management al informaţiei şi al cunoaşterii, informare şi comunicare mediată de computer, reţele şi sisteme informaţionale, Internet etc. să poată fi aprofundate şi prin studierea monografiilor de specialitate, în complementaritate cu celelalte surse, de alt tip (documente seriale, articole din periodice etc.) sau în alt format (documente electronice, multiple şi variate contribuţii publicate pe Internet etc.). În acelaşi timp, avem convingerea că demersul de formare şi auto-formare continuă a colegilor bibliotecari ar putea fi deopotrivă susţinut de sursele semnalate în acest instrument bibliografic. Bibliografia de faţă are rolul de a asigura accesul cât mai rapid şi mai facil posibil către aceste surse de informare, oferind elemente de identificare consistente.

Raport Europeana 2017(The Grey Dance, Wäinö Kunnas, Finnish National Gallery, CC BY)Documentul este acordat cu Planul de Business din 2016 (http://pro.europeana.eu/files/Europeana_Professional/Publications/europeana-bp-2016.pdf), care și-a propus să „Creeze Conexiuni Culturale”.

Puncte forte Europeana pentru 2016:

Europeana 280 - ținta a fost punerea sub același hashtag #Europeana280 a cât mai multor opere recunoscute din țările membre. În urma încheierii campaniei s-a născut o nouă secțiune intitulată Artă Europeana (Europeana Art), sub capitolul portalului intitulat Europeana Collections și care este accesibilă la următorul link: http://www.europeana.eu/portal/en/collections/art. Pagina campaniei poate fi accesată la următorul link: http://www.europeana.eu/portal/en/collections/art-history/Europeana280.html

Un punct important pentru cei care lucrează în instituțiile de memorie este cel legat de impactul pe care-l are colecția reprezentată și / sau valorificată digital. Un bun studiu de caz poate fi considerat „Workers Underground”, accesibil de la http://pro.europeana.eu/publication/impact-assessment-case-study

Nici legătura stabilă dintre Europeana și Digital Public Library of America nu a rămas nefructificată. Din această colaborare s-a născut un site centrat pe un document care explică doisprezece drepturi standard pentru resursele digitale culturale prezente online. Site-ul poate fi accesat la http://pro.europeana.eu/publication/impact-assessment-case-study.

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 755 din 07/11/2007

Capitolul I - Dispoziții generale

Art. 1

(1) Se constituie si se organizează Depozitul legal de documente, denumit în continuare Depozitul legal.
(2) Depozitul legal reprezintă fondul intangibil al patrimoniului cultural national mobil.

Art. 2

Depozitul legal cuprinde următoarele categorii de documente, produse în serie, indiferent dacă sunt destinate unei difuzari comerciale sau gratuite:
a) cărti, broșuri, fascicole;
b) ziare, reviste, almanahuri, calendare și publicații seriale;
c) extrase din publicații seriale;
d) partituri muzicale;
e) reproduceri în serie ale albumelor, lucrărilor de arta grafică, plastică, decorativă și fotografică, precum și ale ilustratelor și cărtilor poștale ilustrate;
f) atlase, harți plane, în relief și globulare, planuri tipărite;
g) materiale de comunicare propagandistică, având caracter politic, administrativ, cultural-artistic, științific, educativ, religios, sportiv: programe, anunțuri, afișe, proclamații, planșe;
h) teze de doctorat și rezumate ale acestora, precum și cursuri universitare;
i) documente în formă electronică, pe urmatorul tip de suport: disc, caseta, videocaseta, CD, DVD și, respectiv, cele pe urmatorul tip de suport: diafilm, diapozitiv, microfilm, microfișă;
j) publicații, având caracter oficial, ale autoritaților publice centrale și locale, precum și culegeri de acte normative;
k) standarde și norme tehnice și de funcționare;
l) documente numismatice și filatelice;
m) orice alte documente tipărite sau multiplicate prin proceduri grafice sau fizico-chimice, cum sunt: litografierea, fotografierea, fono- si videografierea etc., cu excepția celor prevăzute la art. 5.

Capitolul II - Organizarea Depozitului legal

Art. 3

(1) Depozitul legal este organizat, la nivel central, de catre Biblioteca Națională a Romaniei și are ca beneficiari: Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iași, Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” Timișoara, Biblioteca Militară Națională și Centrul de Studii și Păstrare a Arhivelor Militare Istorice Pitești.
(2) Depozitul legal este organizat, la nivel local, de bibliotecile județene și de Biblioteca Metropolitană București.

Art. 4

(1) Sunt supuse obligatiei de trimitere, cu titlu de depozit legal, documentele prevazute la art. 2 produse in Romania, precum si cele realizate in strainatate de catre persoane juridice romane ori executate pentru acestea, indiferent daca sunt destinate difuzarii in Romania sau in strainatate.
(2) Documentele prevazute la art. 2 realizate in strainatate de catre persoane fizice romane ori executate pentru acestea, indiferent daca sunt destinate difuzarii in Romania sau in strainatate, pot fi trimise cu titlu de depozit legal.

Art. 5

Nu sunt supuse obligatiei de trimitere, cu titlu de depozit legal, documentele cu valoare informationala redusa - agende, carti de vizita, ferpare, plicuri de corespondenta, formulare cu caracter administrativ-contabil, registre, borderouri, state de plata, boniere, antete, lucrari de mercantilaj - produse in serie si destinate difuzarii comerciale sau gratuite, indiferent de suportul material si de procedeul tehnic utilizat pentru producerea, editarea sau difuzarea lor, documentele de valoare - documente bancare, bilete de transport si de spectacole, acte de stare civila sau de identitate, titluri de proprietate, filme artistice si documentare de lung si scurt metraj, materiale de publicitate si de reclama cu caracter comercial, materiale ce contin informatii secrete de stat sau secrete de serviciu.

Art. 6

(1) Pentru documentele prevazute la art. 2, produse in Romania, obligatia de trimitere, cu titlu de depozit legal, apartine producatorilor: edituri, persoane fizice sau juridice care realizeaza documente in regie proprie, ateliere, case/studiouri de inregistrare, Banca Nationala a Romaniei, Regia Autonoma "Monetaria Statului", Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., precum si altor asemenea producatori.
(2) In cazul documentelor realizate in strainatate de catre sau pentru persoane juridice romane, obligatia de trimitere, cu titlu de depozit legal, revine acestora.

Art. 7

(1) Se trimit la Biblioteca Nationala a Romaniei, in 7 exemplare, urmatoarele documente:
a) cartile, cu exceptia editiilor rare si bibliofile;
b) brosurile;
c) extrasele din publicatii seriale.
(2) Biblioteca Nationala a Romaniei retine 3 exemplare, dintre care un exemplar pentru Depozitul legal propriu, un exemplar pentru semnalare statistica si elaborarea Bibliografiei nationale curente a Romaniei si un exemplar destinat schimbului international de publicatii, si distribuie cate un exemplar Bibliotecii Academiei Romane, Bibliotecii Centrale Universitare "Lucian Blaga" Cluj-Napoca, Bibliotecii Centrale Universitare "Mihai Eminescu" Iasi, Bibliotecii Centrale Universitare "Eugen Todoran" Timisoara.
(3) Documentele prevazute la alin. (1), care se refera la domeniul militar, elaborate de persoane fizice si juridice care nu sunt incadrate in armata, se transmit, intr-un exemplar, suplimentar fata de cele care se trimit Bibliotecii Nationale a Romaniei, la Biblioteca Militara Nationala si la Centrul de Studii si Pastrare a Arhivelor Militare Istorice Pitesti.

Art. 8

(1) Se trimit la Biblioteca Nationala a Romaniei, in 6 exemplare, urmatoarele documente:
a) publicatiile seriale;
b) publicatiile cu caracter oficial ale autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si culegerile de acte normative;
c) manualele scolare;
d) documentele audiovizuale stocate pe discuri, casete, videocasete, CD-uri, DVD-uri;
e) documentele in forma electronica difuzate pe discheta, CD-uri, DVD-uri.
(2) Biblioteca Nationala a Romaniei retine doua exemplare pentru Depozitul legal propriu si pentru elaborarea Bibliografiei nationale curente a Romaniei si distribuie cate un exemplar Bibliotecii Academiei Romane, Bibliotecii Centrale Universitare "Lucian Blaga" Cluj-Napoca, Bibliotecii Centrale Universitare "Mihai Eminescu" Iasi si Bibliotecii Centrale Universitare "Eugen Todoran" Timisoara.
(3) Documentele prevazute la alin. (1), care se refera la domeniul militar, elaborate de persoane fizice si juridice care nu sunt incadrate in armata, se trimit, intr-un exemplar, suplimentar fata de cele care se trimit Bibliotecii Nationale a Romaniei, la Biblioteca Militara Nationala si la Centrul de Studii si Pastrare a Arhivelor Militare Istorice Pitesti.
(4) Tezele de doctorat se trimit, in cate un exemplar, la Biblioteca Nationala a Romaniei, de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, si la Biblioteca Academiei Romane, de catre universitatile responsabile.

Art. 9

(1) Se trimit la Biblioteca Nationala a Romaniei, in 3 exemplare, urmatoarele documente:
a) partiturile muzicale;
b) programele, anunturile, afisele, proclamatiile, cu valoare de memorie culturala;
c) atlasele, albumele, hartile plane, in relief si globulare, planurile tiparite;
d) reproducerile in serie ale lucrarilor de arta grafica, plastica, decorativa si fotografica, precum si ale cartilor postale si cartilor postale ilustrate;
e) microfilmele, microfisele.
(2) Biblioteca Nationala a Romaniei retine doua exemplare pentru Depozitul legal propriu si pentru elaborarea Bibliografiei nationale curente a Romaniei si distribuie un exemplar Bibliotecii Academiei Romane.

Art. 10

(1) Se trimit la Biblioteca Nationala a Romaniei, in doua exemplare, urmatoarele documente:
a) editiile rare si bibliofile;
b) cursurile universitare tiparite sau multigrafiate;
c) rezumatele tezelor de doctorat;
d) standardele si normele tehnice si de functionare;
e) fascicolele.
(2) Biblioteca Nationala a Romaniei retine un exemplar pentru Depozitul legal propriu si distribuie celalalt exemplar Bibliotecii Academiei Romane.

Art. 11

Se trimit in cate un exemplar la Biblioteca Academiei Romane documentele numismatice si filatelice, cum sunt: bancnotele, monedele, medaliile si marcile postale.

Art. 12

In cazul documentelor prevazute la art. 7 alin. (1) si art. 8 alin. (1), persoanele prevazute la art. 6 trimit un exemplar suplimentar cu titlu de depozit legal la biblioteca judeteana din judetul in care isi au sediul, respectiv domiciliul, si un exemplar la Biblioteca Metropolitana Bucuresti, in vederea includerii documentelor in Depozitul legal local.

Art. 13

(1) Trimiterea documentelor cu titlu de depozit legal catre bibliotecile prevazute la art. 7 si art. 8-11 are caracter obligatoriu. Documentele se trimit cu titlu gratuit.
(2) Cheltuielile de expediere a documentelor cu titlu de depozit legal trimise de catre persoanele prevazute la art. 6 se asigura de catre acestea, iar cheltuielile de expediere intre biblioteci se suporta de catre bibliotecile care le expediaza, din sumele prevazute in bugetele proprii.
(3) Trimiterea prevazuta la alin. (1) se efectueaza din prima transa de tiraj, in termen de maximum 30 de zile de la data aparitiei.
(4) Nu se trimit documente tiparite produse in tiraje suplimentare. Pentru acestea se trimit la sfarsitul fiecarui an, la Biblioteca Nationala a Romaniei, declaratii globale ale cifrelor de tiraj.

Art. 14

(1) Persoanele fizice si juridice care trimit documente pentru Depozitul legal sunt obligate sa inscrie in actele insotitoare urmatoarele date necesare identificarii fiecarui exemplar trimis: autorul, titlul, tirajul, pretul si numarul de comanda. Aceste date se adapteaza in functie de categoria documentelor trimise.
(2) Pe exemplarele de carte trimise pentru Depozitul legal trebuie sa figureze descrierea C.I.P. a Bibliotecii Nationale a Romaniei, precum si urmatoarelor date: numele/denumirea si domiciliul/sediul producatorului, luna si anul tiparirii, numarul international standardizat - I.S.B.N., tirajul si, in cazul tiparirii in strainatate, tara in care a fost tiparita cartea.

Art. 15

Biblioteca Nationala a Romaniei este autorizata sa exercite functia de agentie nationala pentru Depozit legal si are, in aceasta calitate, urmatoarele atributii:
a) asigura controlul bibliografic national - C.B.N.- asupra documentelor prevazute la art. 2 din prezenta lege;
b) intocmeste statistica oficiala a editiilor nationale;
c) atribuie numarul de Depozit legal;
d) atribuie numerele internationale standardizate ale cartilor - I.S.B.N. - si ale publicatiilor seriale - I.S.S.N. - si intocmeste catalogarea inaintea publicarii - C.I.P.;
e) creeaza si gestioneaza baza de date a editurilor cu sediul in Romania;
f) urmareste si controleaza modul in care persoanele fizice si juridice, obligate sa efectueze trimiteri cu titlu de depozit legal, se conformeaza acestei obligatii;
g) urmareste si controleaza modul in care bibliotecile beneficiare prelucreaza, depoziteaza si conserva cartile si celelalte documente primite cu titlu de depozit legal;
h) retine, prelucreaza, depoziteaza si conserva, ca fond intangibil, cate un exemplar din documentele primite cu titlu de depozit legal si distribuie celelalte exemplare beneficiarilor prevazuti la art. 7 si art. 8-10.

Art. 16

Institutiile beneficiare ale exemplarelor de depozit legal au urmatoarele obligatii:
a) sa primeasca materialele care li se trimit cu acest titlu si sa le ia in evidenta;
b) sa le prelucreze potrivit normelor biblioteconomice in vigoare;
c) sa asigure depozitarea, conservarea si gestionarea lor corecta;
d) sa dispuna masuri pentru asigurarea integritatii si securitatii materialelor primite;
e) sa urmareasca primirea materialelor care le sunt destinate, sesizand Biblioteca Nationala a Romaniei despre eventualele lipsuri.

Capitolul III - Contraventii si sanctiuni

Art. 17

(1) Biblioteca Nationala a Romaniei, respectiv Biblioteca Metropolitana Bucuresti si bibliotecile judetene, controleaza, prin personalul lor de specialitate, imputernicit in acest scop, activitatea tuturor persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 6, cu privire la indeplinirea obligatiilor de depunere a documentelor care fac obiectul Depozitului legal, respectiv al Depozitelor legale locale, constata contraventiile prevazute la art. 19 alin. (1) si aplica amenzi contraventionale.
(2) Sumele provenite din amenzi, care revin Bibliotecii Nationale a Romaniei, Bibliotecii Metropolitane Bucuresti, respectiv bibliotecilor judetene, ca venituri extrabugetare, conform prevederilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi folosite de acestea pentru achizitionarea documentelor prevazute la art. 2.
(3) Ministerul Culturii si Cultelor elibereaza legitimatii speciale pentru personalul de control prevazut la alin. (1).

Art. 18

Controlul activitatii producatorilor din subordinea Ministerului Apararii si Ministerului Internelor si Reformei Administrative, constatarea contraventiilor savarsite de acestia si aplicarea amenzilor contraventionale se realizeaza de catre personalul desemnat de cele doua ministere.

Art. 19

(1) Nerespectarea obligatiei de trimitere a documentelor cu titlu de Depozit legal in termenul prevazut la art. 13 alin. (3) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 300 lei la 3.000 lei pentru persoanele fizice si de la 500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice, in functie de pretul de vanzare al documentului sau valoarea documentara. Fac exceptie documentele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. b).
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre personalul prevazut la art. 17 alin. (1).
(3) Contraventiilor le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 20

(1) In termen de 30 de zile de la aplicarea amenzii contraventionale pentru savarsirea contraventiei prevazute la art. 19 alin. (1), contravenientii sunt obligati sa trimita pentru Depozitul legal documentele a caror netransmitere a facut obiectul contraventiei.
(2) Netransmiterea documentelor conform alin. (1) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala intre limitele prevazute la art. 19 alin. (1), reduse la jumatate. Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile in situatia in care contravenientii probeaza ca, anterior sau incepand cu data aplicarii amenzii contraventionale pentru savarsirea contraventiei prevazute la art. 19 alin. (1), nu mai detin documentele a caror netransmitere a facut obiectul contraventiei.

Capitolul IV - Dispozitii finale

Art. 21

Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 41 din Decretul nr. 17 din 14 ianuarie 1949 privind editarea si difuzarea cartii, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.

NOTA:

Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 209/2007, care nu au fost incorporate in forma republicata a Legii nr. 111/1995 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 209/2007:
"Art. II
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."

Ancillary copyright - drepturi de autor auxiliare

În ajunul încheierii colectării contribuțiilor pentru consultarea publică lansată de Comisia Europeană privind „rolul editurilor în lanțul de valoare al drepturilor de autor și a «excepțiilor privind panorama»”, se pune întrebarea cât de mult trebuie extinse drepturile de autor pentru a împăca interesul creatorilor de informație cu cele ale celor care le citesc, procesează și propagă ca parte a modelului propriu de afaceri.

Pe scurt, înseamnă că agregatorii online de conținut și motoarele de căutare vor plăti o taxă pentru micile fragmente expuse pentru a face trimiterea către conținutul original. Este vorba despre faimoasa „taxă Google” care țintea serviciile de știri ale Google care aduceau fragmente și imagini în conținutul agregat.

Acest cadru de gândire este unul defectuos care conduce la pierderi pentru cei care solicită această taxare. Este cazul Germaniei și al Spaniei. În cazul Spaniei, chiar Asociația Editorilor de Reviste a concluzionat că „nu există nici o justificare empirică sau teoretică pentru introducerea unei taxe care să fie plătită de agregatorii de știri editurilor pentru a face linking către conținutul lor” (Neighbouring rights and wrongs of European copyright law).

20 Ani Web BnF
Biblioteca națională a Franței (BnF) și Institutul național al audiovizualului (INA) au organizat pe 23 noiembrie un simpozion intitulat: « Il était une fois dans le web : 20 ans d’archives de l’internet en France »
http://www.bnf.fr/fr/professionnels/anx_journees_pro_2016/a.jp_161122_23_archivage_web.html

Cadrul juridic e acela al legii depozitului legal, repartizat între două instituții, BnF si INA. Legea DAVDSI din 2006 prevede colectarea automată de către BnF a site-urilor cu extensia .fr si cu alte extensii legate de teritoriul francez, a celor cu extensia .org și .com domiciliate în Franța. INA colectează site-urile legate de radio și televiziune.

http://www.bnf.fr/fr/collections_et_services/livre_presse_medias/a.archives_internet.html
http://www.bnf.fr/fr/professionnels/depot_legal/a.dl_sites_web_mod.html
http://www.institut-national-audiovisuel.fr/collecte-depot-legal-web.html

Bibliografie francofonă :

  1. Gildas Illien, « Le dépôt légal de l'internet en pratique ». Bulletin des bibliothèques de France (BBF), 2008, n° 6, p. 20-27
    http://bbf.enssib.fr/consulter/bbf-2008-06-0020-004
  2. Clément Oury, Sylvie Bonnel, « La sélection de sites web dans une bibliothèque nationale encyclopédique : une politique documentaire partagée pour le dépôt légal de l’internet à la BnF », comunicare la IFLA 2014
    http://library.ifla.org/998/1/107-bonnel-fr.pdf
  3. « Les Archives de l’Internet. Une étude prospective sur les représentations et les attentes des utilisateurs potentiels », Philippe Chevallier et Gildas Illien, ancheta BnF, 2011.
    http://www.bnf.fr/documents/enquete_archives_web.pdf
  4. O fișă pe site-ul ENSSIB (Ecole nationale des sciences de l’information et de sbibliothèques), 2012
    http://www.enssib.fr/le-dictionnaire/archivage-du-web
  5. O bibliografie pe site-ul BnF, 2014
    http://www.bnf.fr/documents/dlweb_bibliographie_complete.pdf

Să ne imaginăm dragi colegi cam cum ar arăta propunerea lui Tim Berners-Lee, dacă acum am aplica drepturile de autor auxiliare. Ceea ce aveți mai jos este modelul propus la începutul anilor 90 ai secolului trecut pentru a dezvolta resurse electronice de informare în cadrul CERN.

ancilary Copyright New Information Model - este modelul propus de TBL și reprelucrat. Peste fiecare link intern care indica o relație, am aplicat un semn al copyright-ului pentru a indica absurditatea propunerilor drepturilor de autor auxiliare

Ar fi amuzant dacă nu puțin înspăimântător. Cum ar fi dacă pentru orice ai face în acest moment pe Internet să ți se ceară o taxă per link, per platformă sau per pachet de conținut. Ar fi cel puțin ca un nu cerc al iadului digital, dacă ar fi chiar considerată o astfel de aberație. Dar haideți să continuăm și în acest articol seria gândurilor pe marginea unor demersuri periculoase, dacă ar fi să ignorăm ridicolul.

Digital Single Market - Piața Unică Digitală

La data de 6 mai 2015, Comisia a adoptat „O strategie privind piața unică digitală pentru Europa (COM(2015) 192 final). Acest document este cel care inițiază eforturile de actualizare a cadrului european privind drepturile de autor. Toată tetavura este despre stabilirea cadrului unitar european privind drepturile de autor. În acest articol, explorăm mai departe câteva aspecte pe care le implică efectele adoptării drepturilor auxiliare - ancillary copyright.

privind lista surselor corespunzătoare pentru fiecare categorie de opere sau de fonograme în scopul stabilirii statutului de operă sau fonogramă orfană

EMITENT: OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 226 din 28 martie 2016

În conformitate cu prevederile art. 138 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul Direcţiei registre şi gestiune colectivă nr. RG II/2.087 din 11 martie 2016,
ţinând cont de prevederile art. 112^4 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 3 alin. (2) lit. a) şi ale art. 7 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare, a Deciziei prim-ministrului nr. 427/2012 privind numirea doamnei Irina Lucan-Arjoca în funcţia de director general adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, precum şi a Deciziei prim-ministrului nr. 278/2015 privind exercitarea atribuţiilor directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,

directorul general adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite prezenta decizie.

ART. 1

În vederea stabilirii statutului de operă sau fonogramă orfană, instituţiile beneficiare au obligaţia de a efectua o căutare diligentă şi de bună-credinţă, prin consultarea surselor corespunzătoare pentru fiecare categorie de opere sau de fonograme, în vederea obţinerii unor informaţii care să ducă la identificarea sau localizarea autorului sau autorilor, astfel:

A) În cazul cărţilor publicate, sursele includ următoarele:

1. depozitul legal (Biblioteca Naţională a României), Biblioteca Academiei Române, cataloagele din bibliotecile universitare, bibliotecile specializate, bibliotecile publice, bibliotecile şcolare şi bibliotecile cultelor religioase;
2. Biblioteca Naţională a României prin evidenţele oferite de standardele internaţionale în domeniu: ISBN (numărul internaţional standard pentru cărţi) şi bazele de date cu cărţile tipărite;
3. asociaţiile editorilor şi autorilor, cum sunt Uniunea Editorilor din România (UER), Federaţia Editorilor din România (FER), Asociaţia Difuzorilor şi Editorilor - Patronat al Cărţii (ADEPC), Asociaţia Editorilor Români de Carte Juridică (AERCJ), Asociaţia Editorilor din România (AER), Societatea Editorilor din România (SER), Infocarte, Uniunea Scriitorilor din România, Asociaţia Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România (APLER), Asociaţia Revistelor, Imprimeriilor şi Editurilor Literare (ARIEL) şi altele asemenea;
4. bazele de date ale organismelor de gestiune colectivă cu atribuţii în domeniul operelor scrise, în special ale organismelor ce gestionează dreptul de reproducere, cum sunt PERGAM, OPERA SCRISĂ.RO, COPYRO, AOTO, VISARTA şi altele asemenea.

B) În cazul ziarelor, revistelor, jurnalelor şi periodicelor, sursele includ următoarele:

1. Biblioteca Naţională a României prin evidenţele oferite de standardele internaţionale în domeniu: ISSN (numărul internaţional standard pentru publicaţii seriale);
2. depozitul legal (Biblioteca Naţională a României);
3. indexuri şi cataloage aparţinând fondurilor şi colecţiilor bibliotecilor universitare, bibliotecilor specializate, bibliotecilor publice, bibliotecilor şcolare şi bibliotecilor cultelor religioase;
4. asociaţii ale editorilor, ale autorilor şi ale jurnaliştilor, cum sunt Uniunea Editorilor din România (UER), Federaţia Editorilor din România (FER), Asociaţia Difuzorilor şi Editorilor - Patronat al Cărţii (ADEPC), Asociaţia Editorilor Români de Carte Juridică (AERCJ), Asociaţia Editorilor din România (AER), Societatea Editorilor din România (SER), Infocarte, Uniunea Scriitorilor din România, Asociaţia Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România (APLER), Asociaţia Revistelor, Imprimeriilor şi Editurilor Literare (ARIEL), Asociaţia Revistelor, Imprimeriilor şi Editurilor Literare (ARIEL), Asociaţia Jurnaliştilor din România, Clubul Român de Presă şi altele asemenea;
5. bazele de date ale organismelor de gestiune cu atribuţii în domeniul operelor scrise, inclusiv ale organismelor de reprezentare a drepturilor de reproducere, cum sunt PERGAM, OPERA SCRISĂ.RO, COPYRO, AOTO, VISARTA şi altele asemenea;
6. muzee şi colecţii publice de importanţă naţională, regională, judeţeană sau locală;
7. Arhivele Naţionale ale României;
8. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, prin Registrul Naţional de Opere.

C) În cazul operelor vizuale, şi anume cele din categoriile artelor plastice, fotografiei, ilustraţiilor, designului şi arhitecturii, precum şi în cazul schiţelor acestor opere şi ale altor astfel de opere care figurează în cărţi, jurnale, ziare şi reviste sau în cazul altor opere, sursele includ următoarele:

1. sursele prevăzute la punctele A) şi B);
2. bazele de date ale organismelor de gestiune colectivă relevante, în special în cazul artelor vizuale, inclusiv organismele de reprezentare a drepturilor de reproducere cum este VISARTA şi altele asemenea;
3. agenţiile de presă şi alţi deţinători de arhive fotografice;
4. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, prin Registrul Naţional de Opere.

D) În cazul operelor audiovizuale şi al fonogramelor, sursele includ următoarele:

1. depozitul legal (Biblioteca Naţională a României);
2. asociaţii ale producătorilor din ţara respectivă;
3. bazele de date ale instituţiilor patrimoniului cinematografic sau sonor, cum sunt Arhiva Naţională de Filme, Societatea Română de Televiziune, Institutul de Etnografie şi Folclor "C. Brăiloiu", Institutul Naţional al Patrimoniului, Uniunea Cineaştilor din România, Societatea Română de Radiodifuziune, Electrecord şi altele asemenea, şi ale bibliotecilor universitare, bibliotecilor specializate, bibliotecilor publice, bibliotecilor şcolare şi bibliotecilor cultelor religioase;
4. bazele de date ale organismelor de gestiune colectivă relevante, în special în cazul autorilor, artiştilor interpreţi sau executanţi, producătorilor de fonograme şi producătorilor din domeniul audiovizual, cum sunt UNART, ARAIEX, CREDIDAM, APM, UCMR-ADA, UPFR, ADPFR, DACIN-SARA, UPFARARGOA, ARDAA, UPIF, UPVR, SOPFIA şi altele asemenea;
5. Biblioteca Naţională a României prin evidenţele oferite de standardele internaţionale în domeniu: ISMN (cod internaţional standardizat de identificare a publicaţiilor muzicale) şi UPFR prin evidenţele oferite de standardele internaţionale ISRC (numărul internaţional standard pentru înregistrări) pentru fonograme;
6. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, prin Registrul Naţional al Fonogramelor şi Registrul Naţional al Videogramelor.

ART. 2

Căutarea diligentă va presupune de asemenea şi verificarea oricăror informaţii ce se găsesc pe suporturile, ambalajele sau genericele operelor sau fonogramelor şi care pot duce la identificarea sau localizarea autorului sau autorilor.

ART. 3

Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în calitate de autoritate competentă, poate să refuze înregistrarea operei considerate orfană în baza de date unică online. Refuzul va fi motivat de insuficienta căutare diligentă a beneficiarului operei orfane, indicând totodată acestuia ce alte surse ar mai trebui verificate.

ART. 4

Prezenta decizie stabileşte sursele pe teritoriul României şi nu exclude celelalte surse prevăzute de lege.

ART. 5

Prezenta decizie poate fi atacată la instanţele judecătoreşti de contencios administrativ.

ART. 6

Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul www.orda.ro.

Directorul general adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
Irina Lucan-Arjoca

Bucureşti, 11 martie 2016.
Nr. 21.

logo wayback 210x77

17 miliarde de URL-uri „recoltate”.
273 de miliarde de pagini web de la 361 milioane de siteuri.
510 miliarde de obiecte web care poartă o marcă de timp.
16 petabytes de date stocate.
[SURSA: https://blog.archive.org/2016/10/23/defining-web-pages-web-sites-and-web-captures/]

Internet Archive are 20 de ani și de 10 ani a lucrat cu specialiștii din biblioteci, arhive și toți cei interesați pentru a conserva resursele existente sau care au existat pe web.
Este nevoie de astfel de servicii pentru a oferi generațiilor viitoare șansa de a intra într-un dialog cu noi, cei care le-am creat în ultimii 20 de ani.

Subcategorii

Aceasta este categoria unde veți putea găsi materiale din domeniul Culturii Informației.

Pentru că este nevoie de îndrumare la nivel de tutoriat, vă invităm să parcurgeți materialele propuse de colegii noștri.

Documentele relevante pentru Cultura Informației.

Rapoarte de activitate
Cursuri
Articole generale care privesc științele informației la nivel global.
Cadrul de reglementare a activităților breslei.

Legislația BAMG-urilor (Biblioteci, Arhive, Muzee, Galerii) din România. 

Legislație de bibliotecă pentru România.

Legislația arhivelor din România

Legislația aplicabilă muzeelor din România.

Acestă categorie conține acte emise de instituții ale Statului român care vin să completeze legislația primară pentru domeniu.

Vom aduce profilele de specialiști așa cum acestea sunt recunoscute la nivel național sub denumirea de standarde ocupaționale.

Profile de specialiști care lucrează în arhive.

Promovarea politicilor naționale, internaționale, la nivel asociativ și chiar instituționale - exemple de bune practici pentru biblioteci, arhive, muzee și galerii.

Aspecte practice care privesc activitatea de zi cu zi a breslei.

Membrii comunității sunt încurajați să folosească această categorie pentru a-și încadra articolele cu tematică dedicată.

Această secțiune va găzdui resurse dedicate celor care sunt obișnuiți să învețe cu ajutorul îndrumărilor filmate.

Această secțiune este dedicată practicii conservării paginilor web.