reprezentare logo Kosson

 european_copyright_mic.pngStimaţi colegi, pe 16 Iulie 2008 Comisia Europeană a adoptat o carte verde privind drepturile de autor în economia cunoaşterii.

Documentul în limba engleză îl puteţi descărca şi consulta de la adresa http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/copyright-infso/copyright-infso_en.htm

Acest document de consultare este unul de o importanţă mare pentru breasla noastră pentru faptul că reprezintă o mişcare evolutivă care va conduce către o posibilă nouă Directivă privind drepturile de autor sau cel puţin o modificare şi amendare importantă a celei existente (Directiva 2001/29/EC de armonizare a anumitor aspecte privind dreptul de autor şi drepturile conexe în societatea informaţională http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001L0029:EN:NOT).

Ce ne interesează pe noi este faptul că prin cartea verde se deschide drumul către modificări de substanţă a excepţiilor de care se bucură instituţiile în care ne desfăşurăm activitatea, fie acestea biblioteci publice, fie arhive, fie instituţii de educaţie. Prin cartea verde, de obicei se porneşte un ciclu consultativ cu toate părţile interesate din Uniunea Europeană pentru a clarifica, amenda, modifica, abroga părţi ale unei directive în contextul evoluţiei factorilor socio-economici.

Pentru a avea o bună cunoaştere a contextului sarcinii pe care această carte verde o trasează, vă invit stimaţi colegi să parcurgeţi Directiva 2001/29/EC de armonizare a anumitor aspecte privind dreptul de autor şi drepturile conexe în societatea informaţională, Legea 8 din 1996 cu toate modificările şi textul cărţii verzi accesibil în Biblioteca, secţiunea Europa a site-ului comunităţii noastre de la adresa http://kosson.lx.ro/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,16/Itemid,46/ .

Am tradus textul Cărţii Verde cu gândul de a completa întreg fundamentul pe care se vor construi răspunsurile dumneavoastră. Am menţionat acest lucru pentru că, după cum aminteam mai sus este vorba despre o consultare, care, deşi nu se limitează la corpul principal de 25 de întrebări, toate părţile interesate fiind invitate să-şi expună suplimentar orice punct de vedere în concordanţă cu temele abordate.

Nu cred că mai este necesar să punctez importanţa la acest act de consultare pentru noi, specialiştii din domeniul ştiinţelor informării mai ales când mediul în care ne desfăşurăm activitatea va fi influenţat de acest proces. Vă invit deci, dragi colegi să invitaţi pe câţi mai mulţi din breaslă să participe la procesul de consultare cu propriile idei şi viziune.

În ceea ce priveşte situaţia armonizării legislaţiei româneşti cu cea europeană, la o căutare rapidă pe Internet am găsit relevant un summum al activităţilor expus de ORDA – Oficiul Român pentru drepturile de autor la adresa https://www.orda.ro/Docs/Stiri/ORDA%20la%2010%20ani.htm

O altă prezentare sintetică foarte bună care reuşeşte să prezinte situaţia ţării noastre în ceea ce priveşte drepturile de autor şi drepturile conexe: cadrul legal internaţional, naţional, instituţii şi contacte etc, poate fi descărcată de la: http://forumworks.ccir.ro/Bun_Frumos/Laurentiu_OPREA/prezentare.ppt

Pentru informaţii suplimentare vă recomand cu multă căldură site-ul http://www.legi-internet.ro/

Sper din toată inima că am reuşit să vă trezesc interesul şi că vă veţi apleca asupra problematicilor cu toată atenţia dându-le expresia dorinţelor la nivel profesional sau instituţional. Vă invit să propagaţi informaţia referitoare la această consultare prin toate canalele electronice sau tradiţionale care vă stau la dispoziţie.

Voi încheia aici publicând lista întrebărilor şi invitându-vă încă o dată să faceţi parte la nivel individual ca specialişti sau ca reprezentanţi ai instituţiilor în care vă desfăşuraţi activitatea dacă doriţi la această consultare foarte importantă:

  1. Ar trebui încurajate aranjamentele contractuale dintre titularii drepturilor de autor şi utilizatori privind implementarea excepţiilor de la drepturile de autor sau nişte indicaţii în acest sens ?

  2. Ar trebui încurajate aranjamentele contractuale dintre deţinătorii drepturilor de autor şi utilizatori privind alte aspecte care nu au fost acoperite de excepţiile de la drepturile de autor sau să existe indicaţii sau modele de licenţe?

  3. O abordare în baza unei liste de excepţii, care nu sunt obligatorii, este potrivită în contextul evoluţiei tehnologiilor Internet şi a aşteptărilor cu un accent economic şi social pronunţat ?

  4. Ar trebui ca o anumită categorie de excepţii să fi obligatorii pentru a asigura o mai mare certitudine legală şi o mai mare protecţie pentru beneficiarii excepţiilor ?

  5. Dacă da, care ar fi acestea ?

  1. Ar trebui să rămână neschimbate excepţiile pentru biblioteci şi arhive deoarece editorii la rândul lor vor dezvolta accese online la cataloagele proprii ?

  2. Pentru a mări accesul al opere ar trebui ca bibliotecile publice, instituţiile de învăţământ, muzeele şi arhivele să intre într-o schemă de licenţiere cu editorii ? Există exemple de scheme de licenţiere de succes pentru accesul online la colecţiile bibliotecii ?

  3. Ar trebui clarificat domeniul de aplicabilitate al excepţiilor în care se încadrează bibliotecile publice, instituţiile de învăţământ, muzeele şi arhivele luând în considerare următoarele:

    1. Modificarea formatului;

    2. Numărul de copii care poate fi făcut sub excepţiile existente;

    3. Scanarea întregilor colecţii deţinute de biblioteci;

  4. Ar trebui aduse clarificări legislative privitor la depăşirea domeniului de aplicabilitate al excepţiilor actuale în ceea ce priveşte scanarea operelor deţinute în biblioteci cu scopul de a le face conţinutul accesibil pe Internet ?

  5. Este nevoie de un instrument comunitar care să se ocupe de problema operelor orfane, care să meargă mai departe de Recomandările Comisiei din 2006/585/EC din 24 August 2006 ?

  6. Dacă este cazul, trebuie făcut acest lucru prin amendarea Directivei 2001 privind Drepturile de Autor în societatea informaţională sau printr-un instrument de sine stătător ?

  7. Cum ar trebui abordate aspectele de intersectare pentru a asigura o recunoaştere pe scară largă a soluţiilor adoptate în diferitele state membre ?

  1. Ar trebui ca persoanele cu deficienţe să se angajeze în scheme de licenţiere cu editorii pentru a creşte accesul la opere ? Dacă da, ce tipuri de licenţe ar fi mai potrivite ? Există deja scheme de licenţiere organizate pentru a mări accesul la operele destinate persoanelor cu deficienţe ?

  2. Ar trebui să existe prevederi ca operele să fie disponibile persoanelor cu deficienţe într-un anumit format ?

  3. Ar trebui să existe o clarificare a faptului că de excepţiile existente se pot bucura şi alte persoane cu deficienţe, altele decât cele cu deficienţe de vedere şi de auz ?

  4. Dacă da, care alte deficienţe ar trebui să fie incluse ca fiind relevante pentru diseminarea online a cunoaşterii ?

  5. Ar trebui ca legislaţia naţională că specifice clar că beneficiarii excepţiilor nu ar trebui să plătească remuneraţii pentru utilizarea unei opere pentru a o converti într-un format accesibil ?

  6. Ar trebui ca directiva 96/9/EC privind protecţia legală a bazelor de date să aibă o excepţie specifică în favoarea persoanelor cu deficienţe care pot opta deopotrivă pentru original şi pentru baza de date sui generis ?

  1. Comunitatea ştiinţifică şi de cercetare ar trebui să intre într-o schemă de licenţiere cu editorii pentru a mări accesul la opere în scopul educaţiei sau al cercetării ? Există exemple de scheme de licenţiere de succes care permit utilizarea online a lucrărilor în scop educativ şi al cercetării ?

  2. Trebuie ca excepţia pentru educaţie şi cercetare să fie clarificată astfel ca să ia în considerare şi formele moderne de educaţie la distanţă ?

  3. Trebuie să existe o clarificare asupra faptului că excepţiile privind educaţia şi cercetarea nu acoperă doar materialele utilizate la clasă sau în instituţiile de educaţie, fiind pobibilă şi utilizarea acasă pentru studiu ?

  4. Trebuie să existe un număr minim obligatoriu de reguli referitor la lungimea fragmentelor din lucrările care pot fi reproduse sau făcute disponibile în scopuri educaţionale şi de cercetare ?

  5. Ar trebui să existe o minimă cerinţă obligatorie prin care excepţia acoperă deopotrivă educaţia şi cercetarea ?

  1. Ar trebui să existe reguli mai precise privind în ce acţiuni se poate angaja sau nu utilizatorul atunci când face uz de materialele protejate prin drepturile de autor ?

  2. Ar trebui introdusă în Directivă o excepţie pentru conţinutul creat de utilizatori ?

Comunitatea Kosson face un apel la membrii înscrişi să dea curs acestei consultări până la data limită de 20 Noiembrie 2008 pentru a putea centraliza şi armoniza răspunsul comunităţii.